• Imprimeix

2017, l'any de la New Catalan Wave?

Una nova generació de directors i productors irromp amb força en l'audiovisual català

29/01/2018 13:01
Foto_Estiu1993

Aquest passat any 2017 el cinema català ha comptat amb més de 1.000 seleccions a més de 230 festivals nacionals i internacionals. La presència de films catalans ha estat notòria en festivals de classe A com la Berlinale, el Festival de Cannes, el Moscow International Film Festival, Karlovy Vary International Film Festival, el Festival de San Sebastián, el Festival de Varsòvia, el Tallin Black Nights Film Festival i el Festival Internacional de Cine de Mar del Plata. Obtenint, a més, els premis de Millor Òpera Prima a la Berlinale i el Leica Cine Discovery Prize de la Semaine de la Critique - Cannes.

Pel que fa a premis nacionals i internacionals, el cinema català ha obtingut més de 150 nominacions i premis en esdeveniments com els Premis Gaudí, Premios Goya, Premios Forqué, Premis Feroz, Premios Fénix, els EFA Awards (Los desheredados, Timecode, La Chana, Un monstruo viene a verme) i els Oscar, on Timecode va quedar entre els cinc nominats. O bé dins de prestigiosos festivals nacionals i internacionals com el Festival de Málaga, SITGES – Festival Internacional de Cine Fantàstic de Catalunya, el Festival de Gijón, la Seminci, Palm Springs International Film Festival, el Festival de Cartagena de Indias, Miami International Film Festival, San Francisco Film Festival, Bafici, Bucheon International  Fantastic Film Festival, Chicago International Film Festival i Festival de cinema europeen des Arcs. Sense oblidar-nos de destacar el premi a Millor Documental per “Al otro lado del muro” al Hot Docs Canadian International Documentary Festival, el festival més prestigiós de documental del continent americà.

Destaquem especialment el recorregut internacional que ha tingut “Estiu 1993”. Una òpera prima que va fer la seva estrena mundial al Festival de Berlin, a partir d’aquí, el film ha recorregut un gran número de prestigiosos festivals internacionals com  BAFICI, Festival de Jerusalem, T-Mobile New Horizons Film Festival, CPH Pix, Viennale, Sevilla Festival de Cine Europeo, AFI Fest, Black Night Tallin Film festival, Palm Spring International Film festiva, Göteborg International Film Festival o el BFI International Film Festival. A més, ha estat seleccionada com la pel·lícula espanyola candidata als òscars estroncant-se la seva carrera al tall de 9 films. El film s’ha venut a 25 països d’arreu del món i s’ha estrenat en sales a França, Holanda, Turquia i Estats Units.

I no cal oblidar també el recorregut internacional de la coproducció minoritària “Una mujer fantàstica”, de Sebastián Leilo, que també va tenir la seva première mundial a la Berlinale i, després de guanyar el Teddy Award en aquest festival ara es troba nominada als Òscars com a millor pel·lícula estrangera.

Analitzant totes aquestes seleccions i premis, aquest any 2017 ha estat clau per a l’establiment d’una nova generació (New Catalan Wave) de directors i productors que, amb una nova mirada i una nova forma de treballar, han arribat per quedar-se. El seu cinema que va de la ficció al documental i del llargmetratge al curtmetratge, connecta la vocació internacional amb un univers particular i costumista amb un llenguatge cinematogràfic propi. Així mateix, 2017 també s’ha erigit com l’any on els projectes liderats per dones han destacat en el panorama cinematogràfic i on el curtmetratge ha triomfat a nivell internacional.

Estiu 1993 i Júlia Ist són dos exemples de primeres obres de directores recolzades per productores amb experiència en el camp de la ficció o el documental i molt importants en el teixit empresarial cinematogràfic català.

Per altra banda, el curtmetratge també destaca en aquest any 2017 i es consolida com un gènere en sí mateix i no com el germà petit del llargmetratge. “Timecode” dirigit per Juanjo Giménez i “Els desheretats” primer curt de Laura Ferrés, van estrenar-se al Festival de Cannes. El primer, a la secció oficial de 2016 va guanyar la Palma d’Or i tanca el seu recorregut internacional l’any 2017 amb la nominació als Oscar. El segon, comença la seva carrera en la prestigiosa secció per a nous realitzadors, la Semaine de la Critique i impulsa la carrera de la directora que segueix treballant actualment en el seu pròxim projecte a través del taller “Next Step” organitzat per la mateixa Semaine. 

Resumint, els llargs amb més seleccions a festivals internacionals d’aquest 2017 han estat: ESTIU 1993, EL CIUDADANO ILUSTRE, UNA MUJER FANTÁSTICA, LA CHANA, IN LOCO PARENTIS, LA MORT DE LOUIS XIV, LA PROPERA PELL, NERUDA,  EL HOMBRE DE LAS MIL CARAS, AL OTRO LADO DEL MURO i ALCALDESSA. I els curts amb més seleccions a festivals han estat: TIMECODE,  LOS DESHERERADOS, CAVALLS MORTS i CUCLI.